Therese

Så här ser jag på saken

Lucia och det är 11 dagar kvar till jul

Publicerad 2007-12-13 18:07:37 i Allmänt,

Idag är det den 13:e december och det betyder att det är Lucia.

Lucia föddes år 283 e.Kr i syrakusa, Sicilien.  Hon växte upp i en rik familj och redan som ung bestämde sig Lucia för att aldrig gifta sig och lämna bort sina "ägodelar" till de fattiga, utan att någon visste om det. Utan Lucias vetskap så lovade Lucias mamma bort henne till en ung förrnäm man.  När hennes man fick veta detta, så anmälde han henne för att hon var kristen, vilket man inte fick vara på den tiden. Som hämd på sin make så stack Lucia ut sina vackra ögon. Lucia blev dömd att brännas på bål, när det kom fram att hon var kristen. Men när hon skulle brännas så kunde inte lågorna skada henne, hon dödades istället med ett svärd. efter sin död blev Lucia helgonförklarad.
Detta är en av alla anledningar till att vi firar Lucia idag, för att hedra henne.

http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?publicationid=798


Idag hände det en rolig sak. När jag kom hem fårn skolan så ringde mobilen. jag tänkte att det var antingen mamma eller pappa och undrarde varflr dom inte ringde på hemtelefonen. Men jag tar upp telefonen och ser på displayen att det är Studentradion som ringer. Jag undrade såklart vad det var, så jag svarade. Det var Ludde som ringde och berättade att jag hade vunnit två biobiljetter till filmen American Crime. Jag trodde inte att jag skulle vinna detta, för jag brukr aldrig vinna sånt här. Men den här gången gjorde jag det. Så nästa vecka kommer jag att gå på bio, och den lyckliga vinnaren av den andra biljetten, blev Erika.

Nu ska jag gå och göra mig iordning, för snart ska vi åka iväg och kolla på luciatåg, som folkdanslaget anordnar.

Puss Therese

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2007-12-15 23:13:27

wiie, lucky me :D
jättesnällt att du frågade mig :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela