Therese

Så här ser jag på saken

Gävlebocken

Publicerad 2008-12-27 19:09:43 i Allmänt,

Nu när jag inte ska prata så mycket så skriver jag desto mer och det är du min kära läsare som får stå ut med det.
Läste på Expressen för en stund sen att Gävlebocken brann upp i år med.
Det var tidigt imorse som räddningstjänsten fick ett larm om att bocken brann och när brandmännen kom fram till Slottstorget såg de bara en rykande stålställning. Och jag tror inte att du har gått miste om bockens lite underliga historia.
År 1966 så kommer Stig Gavlén på idén om en gigantisk halmbock som skulle sättas upp på Slottstorget i Gävle. Redan på premiäråret så bränns bocken ner.
1970 bränns den ner endast sex timmar efter att bocken satts upp, men bocken sattes upp igen och denna gång blev den gjord av vass.
Men 1976 händer kanske det roligaste i bockens historia, om man får säga så?! Då förstördes den av en raggarbil. Vad tänkte de med då?!

Källor : http://www.expressen.se/Nyheter/1.1414930/gavlebocken-brann-upp-i-ar-igen, http://www.merjuligavle.se/Bocken/Gavlebockens-historia/
/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela