Therese

Så här ser jag på saken

Tynnre eller tunnare?

Publicerad 2008-12-03 16:53:51 i Allmänt,

Vad säger du tynnre eller tunnare? 
Just nu pratar de om dialekter på radion, Rix FM, och det är något som jag tycker är kul. Dialekter alltså. På något konstigt sätt så tycker jag att det är mysigt när någon pratar med en dialekt. Favoriten är ju såklart gotländska och sen kommer alla andra tätt efter.
Jag förstår inte när folk ska anmärka på ord som man säger olika. Okej, alla ord låter inte likadant på alla dialekter låt det vara så. Mamma hade en kund inne i butiken förra året och hon frågade efter en sko och då kom mamma med två olika skor och så började hon förklara vad som var skillnaden mellan de två och vid ett tillfälle så sa hon att den ena skon var tynnre än den andra och då börjar kunden skratta och frågade vad hon sa och mamma upprepade meningen igen och då började kunden skratta och säga men så kan man ju inte säga det heter ju tunnare.

Var stolt över din dialekt. Jag kommer alltid att säga tynnre och det är inget som kan ändra mig!

Nu ska jag laga mat.
/Therese



 

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2008-12-05 16:21:40

haha jag älskar skånska o göteborska jag =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela