Therese

Så här ser jag på saken

Hmmm

Publicerad 2008-06-19 13:48:49 i Allmänt,

Detta inlägg skulle publicerats i måndags men pga pissväder med åska och regn så slutade vårat internet fungera och det började fungera igår som tur är.
Kommer antagligen inte komma ett till inlägg från mig idag eftersom jag har så mycket saker jag ska göra, så jag har egentligen inte tid för detta. Men jag tycker att ni borde få veta vad vi gjorde under resan.


Skulle publiceras måndagen den 16 juni.

Now I'm back in bussnies, det är så man brukar säga va?!

Nu har jag varit hemma i ungefär en dag och längtar redan tillbaka till Kreta. Det var så grymt skönt där borta, varmt och solen sken hela tiden och man behövde inte tänka på någonting på hur det ska bli sen i höst om jag inte hittar något jobb osv. Och när vi kom hem igår så var det kallt, 20 grader. Det kanske inte ni tycker att det är kallt men jag tycker att det är svinkallt, jag är van med cirka 30 grader på dagen och runt 20 på kvällen. Och imorse när jag vaknade upp så sken inte ens solen ute och det har regnat hela dagen + att det är åskat och varit strömavbrott, så det var mycket bättre på Kreta, tror nästan att jag ska ta och flytta dit.


Nej, men ska jag ta och berätta lite kort om vad vi har gjort på resan.


Klockan 5 på morgonen den 8 juni ringer alarmet på mobilen och det är dags att gå upp och äta frukost. Runt klockan 5:40 packar vi in oss i bilen och far mot Arlanda, på vägen ansluter även mormor och morbror Micke. Sen sitter vi på Arlanda i ungefär en och en halvtimme innan vi får gå på planet och 8:25 lyfter vi mot Kreta. Runt klockan ett lokaltid landar vi på Kreta, Chaina, och möts av den sköna värmen. Där fick vi stå och vänta på vårat baggage i nästan en timme och min och Ikas väska kom sist utav alla. Sen satte vi oss på bussen som skulle ta oss mot Agia Marina och Caldera Village. När vi var framme packade vi upp och kastade oss i poolen och det var grymt skönt. Sen gick vi ut och åt mat på en restaurang som inte låg så långt ifrån hotellet. Jag tog en pizza som inte alls var god.


På måndagen gick vi ner till stranden där mötte vi en riktigt rolig kille som tog betalt för solbäddarna, han hade massor med skämt om svenska landslaget och att Grekland var bättre i fotboll, men han ville att det skulle bli 0-0. Det var grymt skönt i vattnet och vi låg nere på stranden nästan hela dagen. Sen gick vi upp till hotellet och duschade och gjorde oss i ordning för att senare gå ut och äta mat. Denna dag hittade vi en restaurang som jag älskar. De serverar den godaste pastan jag någonsin har ätit. Där jobbade även en svensk och alla som jobbade där var grymt sköna.


På tisdagen badade vi i poolen och senare på dagen gick vi ner till "streetan" i Agia Marina. Köpte en fotlänk och hittade en Real Madrid handduk som jag senare köpte. Sen gick vi hem och åt en grymt god sallad och senare på kvällen så gick jag, pappa och Micke ner och kollade på Sverige-Grekland på en restaurang och det var grymt kul och efter att Sverige vunnit matchen så gick alla svenskar och hejade på oss för jag hade min Sverige tröja på mig.


På onsdagen åkte vi in till staden Chania. Där köpte jag lite olika saker bla presenter till Malin och Mikaela, men jag berättar inte här vad det är för jag har en känsla av att de brukar läsa min blogg ibland. Vi gick runt där och nere i hamnen hittade vi en rolig kille som satt och spelade musik och hade massor med gossedjur (kolla bilden). Sen gick vi och åt lunch på en restaurang och där blev jag kallad "little princess" utav en av servitörerna. Sen när alla fått en varsin Ouzo, förutom jag och Ika. Det är en grekiskdryck som man får efter maten som tack för att man åt deras mat. Så fick jag och Ika en varsin alkoholfri drink. Har ingen aning om varför man han sa något om little princess.
 


På torsdagen så gick vi ner till stranden och badade, denna dag var inte greken lika glad och han sa att han gömde Greklandsflagga uppe i parasollet för han ville inte visa att han var grek. Han sa även att han tyckte att Sverige var det bättre laget och förtjänade att vinna. När vi låg nere på stranden så fick min iPod spratt och växlade mellan låtarna hur den ville, så gjorde den även när vi kom hem från stranden sen också. Denna dag gick vi och åt på Alteri igen, svensk stället.

På fredagen badade vi i poolen och sen gick vi ner och åt mat på en annan restaurang denna dag. Jag åt lassange, men det var ingen vanlig lassange för istället för köttfärs så var det bacon och skinka. Men det var riktigt gott det med.


På lördagen badade vi nere på stranden och tog hämtpizza som vi åt hemma på hotellet, den var riktigt god. Senare på dagen gick vi ner och åt glass i en glassbar och förflyttade oss senare till en sportbar och såg Sverige förlora mot Spanien med 2-1. Men när vi gick ner till glassbaren fick jag en rolig reaktion på min tröja. Vi mötte en svenskfamilj som var på väg upp till hotellet efter en dag på stranden troligtvis, jag gick med min Sverigetröja på mig och när de kommer förbi mig så vänder sig ena killen om och kollar vad det står på min tröja och säger högt Therese! Som vem är det han trodde att det skulle stå något annat namn.


Söndagen var den sista dagen på Kreta och vi började morgonen med att packa våra väskor för att sedan få skjuts ner till bussen som skulle ta oss till flygplatsen i Chania. När vi kom fram till flyget fick vi veta att det var cirka en timme försenat. Jag kan säga att det inte var kul att sitta på flygplatsen i över två timmar och inte ha något att göra. Sen fick vi äntligen gå på planet och där fick vi veta att det var strejk i Grekland och därför fick inte alla plan flyga när de skulle. Så vi lyfte cirka 1,5 timme efter den ordinarie tiden.


Inser att detta inlägg blev ganska långt men jag hoppas att du har orkat läsa igenom hela. Jag kan säga att jag kommer sakna Kreta grymt mycket och jag vill tillbaka dit. Jag kommer att sakna alla otroligt sköna människor, speciellt personalen på Alerti och killen nere på stranden. Det var så kul för varje dag när vi gick förbi Aletri på väg upp till hotellet så hejade de alltid på oss.


/Therese

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2008-06-22 15:51:05

låter som om ni haft det skitmysigt iaf

och nu slog det mig plötsligt, det är så att jag får skämmas. när är det du fyller år?? :O inte är det den 10:e feb iaf ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela