Therese

Så här ser jag på saken

Genrep till Melodifestivalen 2008

Publicerad 2008-03-22 12:20:19 i Allmänt,

Nu var det lite mer än en vecka sen vi var på genrepet till Melodifestivalen, för att vara exakt en vecka och en dag. Så jag tänkte nu berätta vad som hände.

Runt klockan 17 sattde vi oss i bilen och åkte iväg mot Stockholm. Lite mer än en timme senare var vi framme och där väntade en lång kö med massor med bilar utanför Globens p-garage. Efter en stunds väntan fick vi komma in och fick en parkeringsplats. Sen gick vi mot Globen.
När vi kom fram till Globen var det grymt mycket folk och vi gick direkt och ställde oss i toakön, tror nog att vi stod och väntade i ca 5 min innna vi fick komma in på toan. Sen gick vi för att hitta våra sittplatser. Vi satt på sektion B11 och på rad ett och jag tycker att vi såg bra, även fast det skulle vara roligare om man satt på sektion A, men det kanske blir nästa år.
Klockan närmade sig 19:00 och då klev Babsan gäng ut på scenen och körde några gamla schlager låtar i ungeför en timme. Det var en tjej i Babsans gäng som sjöng Carolas Evighet bättre än vad Carola själv gör. Efter en stund gick jag, pappa och Ika ner till pappas jobbakompis som vi såg. Han har två jobb, ett i Globne och ett på Olle Olsson. När vi skulle gå ner och säga hej såg vi Anna Book i toakön och jag insåg hur kort hon är. Sa till både pappa och Ika att där står Anna Book, men såklart så såg ju ingen henne och vi gick ner på parketten för att prata med Sjöström.
Sen påvägen tillbaka sa jag till igen och efter många om och men så såg dom Anna och vi gick tillbaka till våra platser där mamma och mormor satt och vänta.
image19

Sen började showen, först ut var Charlotte Perrelli tycker att låten är helt okej, men att den inte borde vunnit.
Ni som såg finalen vet hur startordningen var och jag orkar inte dra den.
Största jubblet denna afton var när Björn Gustavsson gjorde sin första entré i den första mellanakten, där gjorde han en annan sak än det han gjorde på tvn. Han ställde sig och drog lite skämt. 
När Bjrön lämnade scenen så lade juryn sina röster, fast alla jurydistrikt lämnade inte sina röster och poängen var lottade i förväg. Kommer inte ihåg vem som låg i ledningen efter denna röstning. Sen när rösterna från jurydistriken var lämnade kom Maja Hirasawa in och körde förra årets vinnarbidrag The Woorying Kind, det var faktiskt en bra tolkning. Tycker att visa tolkningar kan låta konstigt, men det gjorde inte den här. Sen var det ett inslag om när Kristian åkt till Belgrad och undersökt hur schlagerfebern var i landet.
Efter det kom Björn upp scen igen och körde dansen och dikten. Sen när Björn lämnat scenen kom Kristian Luuk upp och berättade att han hade tittarnasröster i sin hand och han började läsa upp de, även här hade de lottat och jag har för mig att Perrelli blev utan poäng, men att Sanna Nielsen plockade hem fullpottaren som hon gjorde i den stora finalen sen på lördagen. Så Sanna vann genrepet men hon fick inte gå upp och köra sin låt igen, utan Maja Hirasawa kom upp och körde en utav sina låtar och sen var allt slut och vi åkte hem.

Det var riktigt kul och jag tror säkert att jag vill åka dit nästa år igen.
/Therese

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2008-03-22 13:57:35

Aah, va kul å va där å se allt! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela