Therese

Så här ser jag på saken

En lång dag= Långt inlägg

Publicerad 2008-09-17 14:14:38 i Allmänt,

För er som inte vet så spenderades gårdagen nere i Växjö, det var dags för kursstart på den distanskurs som jag valt att läsa. Malin kom hit på måndagskvällen för att vi skulle kunna åka direkt till Sthlm central. Det blev en tidig uppgång, närmare bestämmt så ringde alarmet klockan 03:35. Det varken låter eller ser bra ut. I alla fall upp så tidigt och pappa är snäll och skjutsar oss till centralen, kommer fram dit runt klockan 04:50, stationen har inte ens öppnat vid den tiden så vi får snällt stå ute i den kyliga tidiga Stockholmsmorgonen. Sen när allt öppnade så var det bara att sätta sig på tåget mot Alvesta som gick 05:10. Tågresan gick bra och i Alvesta klev vi av och åkte, typ Upptåg, mot Växjö där vi klev av och åkte buss ut mot universitet. Sjukt billigt var det att åka buss, 14 kronor kostade en biljett det kommer man ju ingen stanns på i Uppsala.
Dagen flöt på en i ganska normal takt. Det visade sig att jag och Malin var de enda som precis hade tagit studenten och alla andra som var där var journalister eller hade jobbat som det på något sätt. Men jag tror att det är en bra klass på många sätt, även fast vi bara kommer att träffa den 4 gånger. Det känns lite konstigt att exakt hela klassen är sportnördar och jag och Malin har redan hittat två stycken som vi kan prata fotboll med.
Ibland märker man att Sverige är bra litet. Igår hade vi tre olika föreläsare, en hette Tobias och var någon doktorand inom idrott, en annan hette Calle och tränade Mats Wilander i tennis och har varit förbundskapten i svenska landslaget i tennis och så kommer vi till det märkligaste den tredje hette PG han hade spelat badminton i Uppsala och på flera olika ställen,  jag tyckte att jag kände igen honom redan från början men jag tänkte inte mer på det. Det var sen när vi skulle presentera oss själva som jag sa att jag spelar fotboll i Skyttorps damlag och då säger han att han har bott i Storvreta och varit idrottslärare i Skyttorp. Så jag antar att det är han som vi hade som vikarie när Uffe sluta, får fråga det nästa gång. 

Vid klockan 17 så var allt slut och jag och Malin åkte ner till stan, i Växjö riktigt mysig stad, och åt lite mat på Donken och sen gick vi bara och vänta på att klockan skulle bli 20:10 så att vi skulle få åka hem. Anslutningståget mot Alvesta blev försenat men vi han ändå med tåget mot Stockholm, väl på det tåget så hade det antagligen blivit dubbelbokat eller så hade de satt sig på fel plaster, för när vi kommer på så sitter det folk på våra säten men vi orkar inte bråka så vi sätter oss på två andra. Där får vi sitta under hela resan tills vi kommer mellan Nyköping och Stockholm, det är då cirka en timme kvar på tågresan, då kommer det två tjejer och säger att vi sitter på deras plats då det visar sig att de suttit i bistron under hela resan så då får vi flytta på oss igen. Vi kommer in till centralen 23:56 och ska då ta pendeln mot Märsta som går 00:20 så det blev en liten väntan som gick ganska fort. När vi väl kommer till Upplands Väsby så står det inget Upptåg inne på perongen, genast börjar tankarna gå och man står och funderar på om det är inställt eller om det har åkt, men så ropar de upp att tåget är försenat pga fordonskada. Jippie tänkte vi då det kommer ju ta evigheter innan vi kommer att komma hem, men tåget kom ganska fort ändå och det visar sig att de var tvugna att byta tåg för de körde på en älg mellan Gävle och Tierp.
Så jag kom hem vid 02:00 och gick då och la mig och somnade på stört, även fast jag inte kände att jag var trött efter att ha varit uppe i 22,5 timmar.

/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela