Therese

Så här ser jag på saken

Will go back!!

Publicerad 2009-03-16 20:01:50 i Allmänt,

Du som har vänat på inlägget om resan till Egypten behöver inte vänta längre, äntligen så kommer inlägget som jag har skjutit upp för jag har en känsla av att det kan komma att bli ganska långt.

Torsdag: Äntligen var vi iväg efter en lång längtan efter sol och värme. Vi fick en smärre chock när vi klev av planet och mötes av värmen. Efter lite mer än en timmes väntan i diverses köer, passkontroll, kontroll av vissum och ännu en passkontroll, så var vi äntligen påväg mot hotellet. Efter att ha checkat in hotellet som vi skulle bo på i en vecka så bestämmde jag och Erika att det var dags att gå ut och kolla in staden. Vi blev ännu chockade då vi mötes av skrikande egypter som ropade alla möjliga saker till oss. Chockade som vi var sprang vi verkligen fram över stadens gator utan att kolla in i en enda butik. Våran räddning blev en italiensk restaurang i ett hörn vid ett hotell där vi fick sitta i fred och samlade mod till att den gå tillbaka till hotellet.

Fredag: Första besöket på stranden blev en besvikelse då jag insåg att den var ganska liten. Men till våran stora glädje så var stranden endast öppen för hotellgäster och därav inga påflugna egypter, trodde vi. Tills alla olika försäljare ville sälja allt möjligt. Vi tackade vänligt nej till allting och hoppades på att de skulle lämna oss i fred. Denna dag träffade vi Michael på stranden, han hade en liten parfymbutik på stranden, vi fick en varsin tom liten parfymflaska. Vi vet fortfarande inte varför vi fick de?!

Lördag: Var på stranden på förmiddagen och sen på eftermiddagen blev det dopp i poolen. Vi började tycka lite mså synd om poolkillen vid hotellet som hade ett gigantiskt arbetspass från cirka 8:00 på morgonen till ungefär 23:00 på kvällen vissa kvällar. Och han stod i gassande sol hela dagarna och slet och drog i solstolar till alla hotellets gäster. Vi tyckte inte att det var jobbigt att gå ut på stan om kvällarna då vi var vana med att de skrek efter oss och valde inte att stanna vid någon kille som undrade vart vi kom ifrån och vad vi hette. Därav fick vi nog några fula kommentarer efter oss på arabiska.

Söndag: Känns som att vi nästan gjorde samma sak varje dag stranden på fm och poolen em och stan kvällen. Men jag har absolut inget emot det för vi försökte fånga alla sol som kom i våran väg. Tror även att var denna dag som vi fick våran andra parfymflaska, tom denna gång med, så städaren måste undrat om vi började samla på de eller något med så många små lådor som det stod på rummet.

Måndag: Idag var det bara bad nere vid poolen på hotellet och en tripp på stan på kvällen.

Tisdag: Första och enda utflykten på hela resan. Vi var ganska sugna på att åka till pyramiderna, efter att Erika hört sig efter lite gran får vi veta att var en bussresa på cirka 6,5 timmar och det kände man sig inte så sugen på så ett sånt besök får bli vid nästa resa. Men tillbaka till utfykten. Vi skulle åka ut med båt till ett rev där vilda delfiner höll till och simma med de och även snorkla. Men halvägsut så var det så stora vågor så det blev inga delfiner utan bara snorkling vid Giftun Islands, vilket inte var helt fel enligt mig trots att jag verkligen ville simma med delfinerna. Korallreven och fiskarna var helt underbara. Denna dag var den enda gången som vi åt egypisk mat och det var den lunch som serverades på båten.

Onsdag: Paniken började infinna sig i kroppen då jag insåg att det var sista dagen innan hemresa. Så denna dag försökte vi fånga så mycket sol som möjligt innan solen gick ner. När Erika gick upp på rummet för att hämta något så fick hon en smärre chock när hon öppnade dörren och insåg att det låg något på hennes säng. När hon tog ett steg in så insåg hon att det var städarna som gjort en krokodil av våra handdukar och lagt den på hennes säng. Erika tvingade mig att spela biljard vilket jag inte ångrar nu i efterhand då det var grymt kul och dessutom så vann jag.

Torsdag: Hemresan stod för dörren och jag ville verkligen inte hem. Vi fick en chock först då vi insåg att vi skulle tillbringa över tre timmar på flygplatsen. Men vi insåg när vi väl kom fram att det var välbehövligt då vi fick stå en timme i kö utanför flygplatsen för att komma in och kolla igenom väskorna. Sen var det dags för incheckning och sen skulle vi gå igenom en vissumkontroll sen skulle ytterligare en gubbe kolla så att vi verkligen fått en stämpel i passet och sen skulle vi gå igenom ytterligare en väskkontroll innan vi kom in i gaten. Sen när vi landade på Arlanda så ville vi inte gå ut planet utan tänkte sitta kvar och vägra gå av.

Ojj, det blev en ganska lång text. Hoppas att du har orkat att läsa dig igenom hela texten. Kommer att komma upp lite bilder någon annan dag och om de inte kommer upp här på bloggen så kommer de att komma upp på bilddagboken, men då säger jag till.

Vill dessutom passa på att tacka Erika för denna otroligt roliga vecka med mycket skratt. Hoppas att du tycker likadant och att vi kommer att sitta på ett plan igen om ett år till varmare breddgrader.