Therese

Så här ser jag på saken

För en vecka sen

Publicerad 2011-02-10 19:45:28 i Allmänt,

För exakt en vecka sen befann jag mig vid denna tidpunkt i Oslo hos Fia. Det var några roliga dagar i grannlandet i väst som hägrade.
Jag hade inga riktiga förväntningar när jag satte mig på planet som tog mig till Gardemoen på 45 min. Inte illa utav SAS som då meddelade att vi landade 10 minuter före tidtabell och passade även på att påpeka att de är det punkligaste flygbolaget, inte alltid va?

På fredagen var det dags att utforska Oslo. Först på listan stod ett besök upp till Holmenkollen och hoppbacken. Vi satte oss på Tunnelbanan och efter att tåget slingrat långsamt upp för backen så var vi framme vid våran hållplats. Väl där började vi våran klättring upp för kanske ännu brantare backar för att komma fram till backen, eller de kanske inte var så branta men det var i alla fall jobbiga.
När vi väl kom fram visade det sig att själva museumet och allt sånt runt omkring inte hade öppnat så vi fick glatt stå och vänta, men vad gjorde det när solen sken. När klockan slog tio besteg vi hoppbacken, eller besteg vet jag inte vi tog hissen upp. Uppe i backen var utsikten helt otrolig. Man såg hela Oslobukten.
Sen passade vi på att hoppa nerför backen när vi ändå var där uppe, för hur annars skulle vi ta oss ner? Hissen tog oss tillbaka ner på marknivå och vi fortsatte in i en simulator och testade på hur det var att hoppa i Holmenkollen och sen även hur det är att åka super-g. Super-g var ju galet man såg knappt något och jag och Fia flög runt som små vantar där inne.


Utsikt från hoppbacken över Oslobukten!

Högst där uppe stod vi!


Hittade en fräckmössa i souvenirshopen som kunde fått följa med hem, men jag valde tillslut att lämna kvar den i butiken.

Sen tog vi tunnelbannan ner till Oslo igen för att gå i de exotiska butikerna, Gina Tricot Din sko mm. Vi passade även på att kolla in slottet, Aker Brygge, Stortinget. Sen innan vi tog tunnelbannan tillbaka till Carl Berners Plass där bilen stod gick vi även och kollade inte operahuset, vilket bygge.

Det kändes ganska mycket i fötterna den kvällen att vi gått mycket. Men skoj var det.

Lördagen blev ganska lugn vi åkte till två olika outlets och sen blev det melodifestivalen på kvällen.

Söndagen vankades det hemfärd, lite tråkigt. Oslo är en trevlig liten stad. Större än Uppsala men samma känsla som Uppsala. Så jag skulle nog trivas i Oslo ganska bra om jag någon gång skulle flytta dit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela